loading...
خیری اپس توسعه نرم افزارهای اندروید
خیری بازدید : 486 چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 نظرات (4)

 

دیگر لازم نیست پول خود را صرف کارشناسی یا دوره های آموزشی پرهزینه کنید ،

ما مجموعه کاملی از کتابهای دفینه یابی،نسخه ونقشه های گنج،سکه شناسی،باستانشناسی ،علوم غریبه ،شکستن طلسم و..جمع آوری کرده و باقیمت ناچیز بفروش میرسانیم،قیمت تمام پکیج و کل کتابها ۳۰۰۰۰ تومان میباشد که در بعضی سایتها یک کتاب رو فقط باهمین قیمت میدن.

 

واریز آنلاین و دانلود مستقیم

هرگونه مشکلی داشتید در دایرکت اینستاگرام قابل پیگیری است.

Instagram@dafinerz

 

خیری بازدید : 64357 سه شنبه 09 بهمن 1397 نظرات (0)

یک جوغن گرد بزرگ ویک جوغن گرد کوچک در تصویر زیر دیده میشود ،در منطقه به احتمال زیاد یک قبر وجود دارد وجهت قبر را جوغن کوچک مشخص میکند،اما برای تعین مسافت دو نظریه وجود دارد.

1-قطر جوغن کوچک را از قطر جوغن بزرگ کم میکنیم وبه تعداد عدد بدست آمده در جهت جوغن کوچک قدم برداشته تا به محل قبر برسیم.

2-قطر جوغن کوچک وبزرگ را جمع میکنیم وتعداد عدد بدست آمده در جهت جوغن کوچک قدم برداشته تا به محل قبر برسیم.

خیری بازدید : 528 پنجشنبه 08 فروردین 1398 نظرات (4)

چشم گربه(عینالهر،سنگ سیفون)

گونهٔ بی‌شکل و نرم‌تر از در کوهی است. سنگ چشم گربه یک سیلیس آبدار است که میزان آب آن تا بیست درصد هم می‌رسد. این سنگ ممکن است بی‌رنگ باشد ولی در رنگ‌های سفید، آبی شیری، خاکستری، سرخ، زرد، سبز، قهوه‌ای و سیاه یافت می‌شود. اپال‌های سفید و سبز بیش از دیگر رنگ‌ها یافت می‌شوند و کمیاب‌ترین گونه، سرخ بر زمینهٔ سیاه است. تفاوت‌ها در رنگ چشم گربه تابعی از اندازهٔ رشد در طول موج‌های سرخ و فروسرخ است.

https://rozup.ir/view/2799239/IMG_20190328_165721.png

این سنگ امواج منفی را از انسان دور کرده و باعث آرامش و شادی در انسان میشود.

اگر قصد خرید انواع دلخواه این سنگ را دارید به ادامه مطلب رجوع کنید>

خیری بازدید : 3069 چهارشنبه 17 بهمن 1397 نظرات (0)

c

صلیب : مهمترین نماد در دین مسیحیت است. در تمامی زمینه های مسیحیت مشاهده می شود در طرف بالای چپ صلیب اگر حفره ای باشد از مرکز تا حفره اندازه گیری میشود، هر سانتی متر را یک قدم گرفته و در جهت حفره حرکت می کنیم. در زیر خاک تنها یک قبر موجود است اگر به ساق بالایی صلیب در شکل بالا دقت کنید، ساق بالایی خم شده قبر در جهت این خمیدگی بوده و در زیر توده سنگ به صورت پوشیده می باشد نشان قسم گروهی می باشد. اگر تمامی ساق هایش یکسان باشد، ممکن است دفینه زیر همان تخته سنگ باشد، اگر برابر نباشند، در جهت ساق متفاوت باید کاوش کرد .مزار خانواده اصیل نیز ممکن است یافت شود. در اطراف باید دنبال عنصر متفاوت باشید.

تصاویر بالا را مشاهده نمایید.

خیری بازدید : 4095 پنجشنبه 11 بهمن 1397 نظرات (0)

آموزش خط میخی فارسی باستان

فارسی باستان به الفبایی نوشته شده است که میخی نامیده میشودظاهرا داریوش بزرگ دستور داده است که الفبایی ﺑﺮاي ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺳﺎﺧﺘﻪ و اﯾﻦ زﺑﺎن ﺑﺪان ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﻮد . اﻟﻔﺒﺎي ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن از اﻟﻔﺒﺎي اﮐﺪي و اﻟﻔﺒﺎي اﮐﺪي از اﻟﻔﺒﺎي ﺳﻮﻣﺮي ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻟﻔﺒﺎ36ﺣﺮف،2 واژه ﺟﺪا ﮐﻦ، 8 اﻧﺪﯾﺸﻪ ﻧﮕﺎر و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﻫﻢ ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن اﻋﺪاد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺧﯽ از آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺟﺎي ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ .ﻫﺮﯾﮏ از ﺣﺮﻓﻬﺎي اﻟﻔﺒﺎي ﻣﯿﺨﯽ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺳﻪ ﺣﺮﻓﯽ ﮐﻪ ﺑﺮاي ﻧﺸﺎن دادن ﻣﺼﻮﺗﻬﺎ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود ﻣﺼﻮﺗﯽ ﻫﻢ ﻫﻤﺮاه دارد ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﺖ اﻟﻔﺒﺎﯾﯽ ﻫﺠﺎﯾﯽ اﺳﺖ. اﻟﻔﺒﺎي ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن از ﭼﭗ ﺑﻪ راﺳﺖ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮدو ﭘﺲ از ﻫﺮ ﺣﺮف ﯾﮏ واژه ﺟﺪا ﮐﻦ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد . ﻧﺤﻮه رﻣﺰ ﮔﺸﺎﯾﯽ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﭘﺲ از اﻧﻘﺮاض دوﻟﺖ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ از ر واج اﻓﺘﺎد و ﺧﻮاﻧﺪن آن ﻓﺮاﻣﻮش ﺷﺪ؛ ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ ، اﺧﺒﺎر و ﮔﺰارش ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺟﻬﺎﻧﮕﺮدان و ﺳﯿﺎﺣﺎن اروﭘﺎﯾﯽ از اواﯾﻞ ﻗﺮن ﻫﻔﺪﻫﻢ ﻣﯿﻼدي ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﻮي، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺳﯿﺮ و ﺳﯿﺎﺣﺖ در ﺷﺮق و ﺑﺎزدﯾﺪ از وﯾﺮاﻧﻪ ﻫﺎي ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ، ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﺗﻮﺟﻪ داﻧﺸﻤﻨﺪان اروﭘﺎﯾﯽ را ﺑﻪ آن ﺟﻠﺐ ﻧﻤﻮد .در ﻗﺮن ﻫﺠﺪﻫﻢ ﻣﯿﻼدي ،ﭼﻨﺪﯾﻦ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺑﻪ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن در اروﭘﺎ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪ ، از آن ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺖ روﻧﻮﺷﺖ ﮐﺎﻣﻞ ﯾﮑﯽ از ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎي دارﯾﻮش در ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ (DPC ) ﮐﻪ ، ﺷﺎردنChardin ، ﺟﻬﺎﻧﮕﺮد ﻣﻌﺮوف ﻓﺮاﻧﺴﻮي در ﺳﺎل1711 ، آن را ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮد ؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮐﺘﯿﺒﻪ اي از ﺧﺸﺎﯾﺎرﺷﺎ ﺑﺮ روي ﮔﻠﺪاﻧﯽ از ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ ﮐﻪ ﮐﻨﺖ ﮐﺎﯾﻠﻮسCount Caylus ، در ﺳﺎل1762 ، ﮔﺰارﺷﯽ درﺑﺎره آن ﺑﻪ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﻋﻠﻤﯽ آن روزﮔﺎر اراﺋﻪ ﻧﻤﻮد. در ﺳﺎل1765 ، ﮐﺎرﺳﺘﻦ ﻧﯿﺒﻮرCarsten Niebuhr روﻧﻮﺷﺘﻬﺎي دﻗﯿﻘﺘﺮي از ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺳﻪ زﺑﺎﻧﯽ ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ﺗﻬﯿﻪ ﮐﺮد و ﭘﺲ از ﺑﺎزﮔﺸﺖ از ﺷﯿﺮاز ، در ﺳﺎل1778 ، ﺑﻪ اﻧﺘﺸﺎر آن ﭘﺮداﺧﺖ . ﻧﯿﺒﻮر از ﺑﺮرﺳﯽ اﯾﻦ اﺳﻨﺎد ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ ، ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ از ﭼﭗ ﺑﻪ راﺳﺖ و ﺑﻪ ﺳﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﻈﺎم ﺧﻄﯽ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﻔﺎوت از ﻫﻢ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ . ﭼﻨﺪ ﺻﺒﺎﺣﯽ ﺑﻌﺪ ؛ در ﺳﺎل1798 م ؛" اولاف گرهارد تیسن پی برد که این سه نظان خطی متفاوت،در کتیبه ها،درحقیقتﻣﺒﯿﻦ ﺳﻪ زﺑﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻣﯿﺦ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻮرﺑﯽ ﮐﻪ در ﺳﺎده ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮع اﯾﻦ ﺳﻪ ﺷﯿﻮه ﮐﺘﺎﺑﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻨﻈﻢ ﭘﺲ از ﭼﻨﺪ ﻋﻼﻣﺖ ﺗﮑﺮار ﻣﯽ ﺷﻮد ، ﻇﺎﻫﺮا ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻣﻘﺴﻢ ﮐﻠﻤﺎت ﺑﻮده اﺳﺖ . اﻣﺎ او ، ﺑﻪ اﺷﺘﺒﺎه ، اﯾﻦ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ را ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دوره اﺷﮑﺎﻧﯿﺎن داﻧﺴﺖ .در ﺳﺎل1802 م ؛ ﻓﺮدرﯾﺶ ﻣﻮﻧﺘﺮFriedrich Munter ﻣﺴﺘﻘﻞ از ﺗﯿﺨﺴﻦ ، ﻋﻼﻣﺖ واژه ﺟﺪاﮐﻦ را در اﯾﻦ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﺗﺸﺨﯿﺺ داد و ﺗﺼﻮر ﮐﺮد ﮐﻪ ، ﮔﺮوﻫﯽ از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺳﻨﮓ ﻧﺒﺸﺘﻪ ﻫﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎي دﯾﮕﺮ ﺗﮑﺮار ﻣﯽ ﺷﻮد ، اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺮ ﻣﻔﻬﻮم " ﺷﺎه " و "ﺷﺎه ﺷﺎﻫﺎن" دﻻﻟﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . او از روي ﺑﺮﺧﯽ از ﻗﺮاﯾﻦ اﺣﺘﻤﺎل داد ﮐﻪ کتیبه ها ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دوره ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﻣﺴﺎﻋﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ اﯾﻦ داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﭼﻨﺪ ﺗﻦ دﯾﮕﺮ ، ﻫﻨﻮز ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ واﻗﻌﯽ در ﮔﺸﻮدن رﻣﻮز ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﺪه ﺑﻮد ، ﺗﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﮔﺌﻮرگ ﻓﺮدرﯾﺶ ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪGeorg Friedrich Grotefend آﻟﻤﺎﻧﯽ ، در ﺳﺎل1802 ، ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﺎر ﻫﻤﺖ ﮔﻤﺎﺷﺖ. ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ﮐﺎر ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺗﻄﺒﯿﻖ و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ دو ﮐﺘﯿﺒﻪ از ﺗﺨﺖ ﺟﻤﺸﯿﺪ ( ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎيDPA وXPE ) ﺷﺮوع ﮐﺮد و دﯾﺮي ﻧﮕﺬﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿﺘﯽ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ . او ﻧﯿﺰ ، ﺗﺼﻮر ﮐﺮد ﮐﻪ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺷﯿﻮه ﺧﻄﯽ ﻣﺘﻔﺎوت ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﻧﺪ ، ﻣﯿﺦ ﻣﻮرب در آﻧﻬﺎ ﻋﻼﻣﺖ ﯾﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪ واژه ﺟﺪاﮐﻦ اﺳﺖ ؛ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﺗﻌﻠﻖ دارﻧﺪ و اﺳﺎﺳﺎ ﺣﺎوي اﺳﺎﻣﯽ و اﻟﻘﺎب اﯾﻦ ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن اﻧﺪ ، و زﺑﺎن ﺳﺎده ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻮع اﯾﻦ ﻧﺒﺸﺘﻪ ﻫﺎ– ﮐﻪ در اﺻﻞ ﺑﻪ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺑﻮدﺷﺒﯿﻪ و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ زﺑﺎن اوﺳﺘﺎﯾﯽ اﺳﺖ .او ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ، اﺣﺘﻤﺎل داد که اﻟﻘﺎب و ﻋﻨﺎوﯾﻦ ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻣﺸﺎﺑﻪ اﻟﻘﺎب ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ اﺳﺖ و اﻟﻘﺎب ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن اﺧﯿﺮ در آن زﻣﺎن ، ﺗﻮﺳﻂ ﺳﯿﻠﻮﺳﺘﺮ دوﺳﺎﺳﯽSilvestre de sacy ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪه ﺑﻮد: ( X ﺷﺎه ﺑﺰرگ ، ﺷﺎه ﺷﺎﻫﺎن ، ﺷﺎه اﯾﺮان و اﻧﯿﺮان ، ﭘﺴﺮY ﺷﺎه ﺑﺰرگ) ﭘﯿﺶ از ذﮐﺮ ﺟﺰﺋﯿﺎت ﻣﺮﺑ ﻮط ﺑﻪ ﻧﺤﻮه ﮐﺎر ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ، ﺑﺮاي ﺳﻬﻮﻟﺖ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ، آواﻧﻮﺷﺖ دو ﮐﺘﯿﺒﻪ اي ﮐﻪ اﺳﺎس ﮐﺎر او در رﻣﺰ ﮔﺸﺎﯾﯽ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺑﻮد ، در ذﯾﻞ اراﺋﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد :


★ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺧﺸﺎﯾﺎرﺷﺎXPa


X shayārshā 

 xShāyasiya vazarka

  xShāyasiya xShāyasiyānām

DArayavauSh xShāyasiyahyā

 Pusa HaxāmaniShiya


★ﮐﺘﯿﺒﻪ دارﯾﻮشDPa


 Darayavaush

 xShāyasiya vazarka

 xShāyasiya xSāyasiyānām viShtāspahyā

Pusa HaxāmaniShiya

haya imām tacaram akuanush 

 ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ﺑﻪروﺷﻨﯽ درﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ در اﯾﻦ دو ﮐﺘﯿﺒﻪ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻧﻤﺎدﻫﺎ ﻋﯿﻨﺎ ﺗﮑﺮار ﻣﯽ ﺷﻮد و ﮔﺮ وﻫﯽ دﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻔﺎوت دارد . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ؛ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ دو ﭘﺎدﺷﺎه ﻫﺴﺘﻨﺪ ؛ ﮔﺮوﻫﯽ از ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﯿﻨﺎ ﯾﺎ ﺑﺎ ﺟﺰﺋﯽ اﺧﺘﻼف ﺗﮑﺮار ﻣﯽ ﺷﻮد ، ﻣﻌﺮف ﮐﻠﻤﻪ < ﺷﺎه > اﺳﺖ و ﮔﺮوﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﻔﺎوت دارد ، ﺑﺮ اﺳﺎﻣﯽ اﯾﻦ دو ﺷﺎه دﻻﻟﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ اﯾﻦ اﺳﺘﺪﻻل و ﻧﯿﺰ ، ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮي ﯾﺎد ﺷﺪه ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎي ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ ، او از اﯾﻦ دو ﻧﺒﺸﺘﻪ ، ﮐﺘﯿﺒﻪ دوم ، ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺧﺸﺎﯾﺎرﺷﺎ را ، ﻣﻮﻗﺘﺎ ، ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﮐﺮد : « X ، ﺷﺎه ﺑﺰرگ ، ﺷﺎه ﺷﺎﻫﺎنY ﺷﺎه را ﭘﺴﺮ ، ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ»

ﺗﺮﺟﻤﻪ <Y ﺷﺎه را ﭘﺴﺮ>ﺑﺮ اﺳﺎس اﯾﻦ ﺗﺼﻮر ﺑﻮد که واژهY در ﺳﻨﮓ ﻧﻮﺷﺘﻪ اول ، ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮐﻠﻤﻪ اي ﺑﻮد ﮐﻪ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺑﺎ آن ﺷﺮوع ﻣﯽ ﺷﺪ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﯿﺪ ﻧﺎم ﭘﺎدﺷﺎﻫﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﺘﯿﺒﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم او ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ، اﻣﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﺎم در ﮐﺘﯿﺒﻪ دوم در ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﭘﺲ از ﻋﻨﻮان < ﺷﺎه ﺷﺎﻫﺎن > ﺑﺎ ﯾﮏ ﻻﺣﻘﻪ اﺿﺎﻓﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ ﺑﻮد . ، ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ، او ﺗﺼﻮر ﮐﺮد ﮐﻪ اﯾﻦ واژه از ﻃﺮﯾﻖ ﻫﻤﯿﻦ ﻻﺣﻘﻪ اﺿﺎﻓﯽ ﺑﺎ واژه ﺑﻌﺪي ﮐﻪ ﻣﻔﻬﻮم <ﭘﺴﺮ > داﺷﺖ ، ارﺗﺒﺎط ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ . ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ ، ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﻧﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﯿﺒﻪ اول ﺑﺎ آن آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد ، در ﮐﺘﯿﺒﻪ دوم در ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻧﺎم ﭘﺪر X <ﺷﺎه>ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ . از ﺳﻮي دﯾﮕﺮ ، در ﮐﺘﯿﺒ ﻪ دوم ﭘﺲ از ﻧﺎم ﭘﺪر ﮐﻠﻤﻪ ﺷﺎه ﺑﻪ ﮐﺎر رﻓﺘﻪ ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ در ﮐﺘﯿﺒﻪ اول ﭘﺲ از ﻧﺎم ﭘﺪر ، اﯾﻦ ﮐﻠﻤﻪ اﺳﺘﻌﻤﺎل ﻧﺸﺪه ﺑﻮد . از اﯾﻦ اﻣﺮ او ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ، اﯾﻦ دو ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﭘﺪر و ﭘﺴﺮي اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ دو ﺷﺎه ﺑﻮدﻧﺪ ، اﻣﺎ ﭘﺪرﺑﺰرگ ﭘﺴﺮ، ﺷﺎه ﻧﺒﻮد .ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، او در ﻓﻬﺮﺳﺖ ﺷﺎﻫﺎن ﻫﺨ ﺎﻣﻨﺸﯽ ﮐﻪ از روي ﻣﻨﺎﺑﻊ ﯾﻮﻧﺎﻧﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﻮد، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻧﺎم ﭘﺪر و ﭘﺴﺮي ﮔﺸﺖ ﮐﻪ داراي ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻓﻮق ﺑﺎﺷﻨﺪ . در ﻣﯿﺎن ﭘﺎدﺷﺎﻫﺎن ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ، ﻧﺎم ﮐﻮروش و ﮐﻤﺒﻮﺟﯿﻪ از ﯾﮏ ﺳﻮ، و ﻧﺎم دارﯾﻮش و ﺧﺸﺎﯾﺎرﺷﺎ از دﯾﮕﺮ ﺳﻮ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻣﺸﻤﻮل اﯾﻦ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺎﺷﺪ .از اﯾﻦ اﺳﺎﻣﯽ، ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ﻧﺎم ﮐﻮروش و ﮐﻤﺒﻮﺟﯿﻪ را ﮐﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺖ؛ ﭼﻮن ﺗﺼﻮر ﻣﯽ ﮐﺮد اﯾﻦ دو ﻧﺎم ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺣﺮوف ﯾﮑﺴﺎﻧﯽ ﺷﺮوع ﺷﻮﻧﺪ ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ اﺳﺎﻣﯽ ﻣﺬﮐﻮر در ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ دو ﺣﺮف ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺮوع ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ . اﻟﺒﺘﻪ، در اﯾﻨﺠﺎ ﯾﮏ ﺗﺼﺎدف ﻣﺤﺾ ﺑﻪ ﯾﺎري او ﺷﺘﺎﻓﺖ؛ ﭼﻮن ﻧﺎم ﮐﻮر وش و ﮐﻤﺒﻮﺟﯿﻪ در ﺧﻂ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﭘﺎره اي از دﻻﯾﻞ ﮐﺘﺎﺑﺘﯽ ﺑﺎ دو ﺣﺮف ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﺮوع ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ، ﻣﺠﻤﻮع اﯾﻦ دﻻﯾﻞ ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ را ﺑﻪ اﯾﻦ ﻋﻘﯿﺪه رﻫﻨﻤﻮن ﮔﺸﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﮐﺘﯿﺒﻪ دوم ﺑﺎﯾﺪ ﺧﺸﺎﯾﺎرﺷﺎ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه ﮐﺘﯿﺒﻪ اول ﭘﺪرش، دارﯾﻮش، ﮐﻪ ﭘﺪر او ﮔﺸﺘﺎﺳﺐ(وﯾﺸﺘﺎسپ ) ﻋﻨﻮان ﺷﺎه ﻧﺪاﺷﺖ . ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺑﻌﺪي ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ارزش آواﯾﯽ اﯾﻦ ﻋﻼﯾﻢ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ ﺗﻠﻔﻆ ﭘﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن اﯾﻦ اﺳﺎﻣﯽ ﺑﻮد . در اﯾﻦ ﻣﻮرد ، ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﯾﻦ اﺳﺎﻣﯽ در ﻣﺘﻮن ﻣﺘﺎﺧﺮ اﯾﺮاﻧﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺮد و ارزش آواﯾﯽ ﮐﻠﻤﺎت ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ را ﺑﻪ ﺻﻮرت زﯾﺮ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮد :

 ▪ ﺗﻠﻔﻆ ﭘﯿﺶ ﻧﻬﺎدي ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ

   g-o-sch-t-a-s-p

   ▪d-a-r-h-e-u-sch

▪Kh-sch-h-a-r-sch-a

 

● ﮔﻮﻧﻪ ﺻﺤﯿﺢ اﺳﺎﻣﯽ در ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ 

▪ V - i - shT - a - S – p

      ▪D - A - R - Y - V - U - sh

    ▪X - shY - A - R - Sh - A

"ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ، ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ارزش آواﯾﯽ15 ﻧﺸﺎﻧﻪ از ﺣﺮوف ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن را ﻣﻌﯿﻦ ﮐﻨﺪ. ،اﻟﺒﺘﻪ، ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪ ﮐﻪ از اﯾﻦ15 ﺣﺮف ، ﻓﻘﻂ ارزش آواﯾﯽ10 ﺣﺮف ﺻﺤﯿﺢ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺳﻪ ﻧﺎم ﯾﺎد ﺷﺪه، ﻟﻐﺎت "ﺑﺰرگ" و "شاه" ﺗﻨﻬﺎ ﮐﻠﻤﺎﺗﯽ ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﮔﺮﺗﻔﻨﺪ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ آﻧﻬﺎ را ﺗﺸﺨﯿﺺ داد و ﺑﻌﺪﻫﺎ، در ﺳﺎل1815 ، ﻧﺎم ﮐﻮروش را در ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻣﺮﻏﺎبCMA ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮد. ﭘﺲ از ﺗﻼش ﻫﺎي ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ ، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﯾﮏ وﻗﻔﻪ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﻃﻮﻻﻧﯽ ، در اﻣﺮ رﻣﺰ ﮔﺸﺎﯾﯽ، ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن، داﻧﺸﻤﻨﺪان دﮔﺮﺑﺎره ، ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﺎر اﻫﺘﻤﺎمورزﯾﺪﻧﺪ.در ﺳﺎل1826 م؛ راﺳﻤﻮس راﺳﮏR. Rask داﻧﻤﺎرﮐﯽ در ﻋﺒﺎرت»ﺷﺎه ﺷﺎﻫﺎن « ﻻﺣﻘﻪ اﺿﺎﻓﯽ ﺟﻤﻊ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮد . در ﺳﺎل1836 م؛ اوژن ﺑﻮرﻧﻮفO. Burnouf اوﺳﺘﺎ ﺷﻨﺎس ﻓﺮاﻧﺴﻮي ﺗﻮاﻧﺴﺖ ارزش آواﯾﯽ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدي از ﺣﺮوف ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن را در ﯾﮑﯽ از ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﺪ . او در ﺳﺎل1839 ، ﭘﯽ ﺑﺮد ﮐﻪ ﺗﻌﺪادي از ﺻﺎﻣﺖ ﻫﺎي ﻣﺘﺼﻞ ﺑﻪ ﻣﺼﻮتa را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﺮد. او در ﺳﺎل1839 ، ﭘﯽ ﺑﺮد ﮐﻪ ﺗﻌﺪادي از ﺻﺎﻣﺖ ﻫﺎ ﻓﻘﻂ ﭘﯿﺶ از ﻣﺼﻮتi و ﺗﻌﺪادي دﯾﮕﺮ ﭘﯿﺶ از ﻣﺼﻮتu ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ روﻧﺪ؛ در ﺳﺎل1846 ، راوﻟﯿﻨﺴﻮنH. Rawlinson و ﻫﯿﻨﮑﺲHinks ؛ در ﺳﺎل1847 ، اوﭘﺮتOppert ﻫﺮ ﯾﮏ ﻣﺴﺘﻘﻞ از دﯾﮕﺮي درﯾﺎﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺻﺎﻣﺘﻬﺎ ﻫﺮ ﮐﺪام ﯾﮏ ﻣﺼﻮتi ﯾﺎu ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه دارﻧﺪ . اوﭘﺮت ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، ﺳﺎﺧﺖ آواﮔﺮوه ﻫﺎيai وau را در ﮐﺘﯿﺒﻪ ﻫﺎي ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن روﺷﻦ ﮐﺮد و ، ﯾﺎدآوري ﻧﻤﻮد ﮐﻪ ﺻﺎﻣﺖ ﻫﺎي ﻏﻨﻪm وn در ﺧﻂ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﭘﯿﺶ از واج ﻫﺎي اﻧﺴﺪادي ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺑﺖ در ﻧﻤﯽ آﯾﻨﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮتیب ، رﻣﺰ ﺧﻮاﻧﺪن ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن ﮔﺸﻮده ﺷﺪ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ، راه ﺑﺮاي ﺧﻮاﻧﺪن ﺧﻄﻮط ﻣﯿﺨﯽ دﯾﮕﺮ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ادﺑﯿﺎت ﻏﻨﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻨﻬﺮﯾﻦ ﻫﻤﻮار ﮔﺸﺖ.




ﮔﺮوﺗﻔﻨﺪ در ﺣﺎل ﺑﺮرﺳﯽ و رﻣﺰ ﮔﺸﺎﯾﯽ دوﮐﺘﯿﺒﻪ دارﯾﻮش ﺑﺰرگ و ﺧﺸﺎﯾﺎرﺷﺎ در ﮔﻨﺠﻨﺎﻣﻪ ﻫﻤﺪان

 

نشانه های الفبای میخی فارسی باستان


 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع: 

راﻫﻨﻤﺎي زﺑﺎﻧﻬﺎي ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ دﮐﺘﺮ ﻣﺤﺴﻦ اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻤﯽ راﻫﻨﻤﺎي زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎن دﮐﺘﺮ ﭼﻨﮕﯿﺰ ﻣﻮﻻﯾﯽ ﻓﺮﻣﺎﻧﻬﺎي ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﺎن ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ ﻧﺎرﻣﻦ ﺷﺎرپ

خیری بازدید : 103 چهارشنبه 10 بهمن 1397 نظرات (0)

چگونگی دفن ساکنان فلات ایران در ۵هزار سال پیش

 

ﺣﺪﻭﺩ ۶۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. "ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ" ﻧﺎﻣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺑﺮ ﺑﻘﺎﯾﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﻬﺮﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺯﺍﺑﻞ دﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ.

ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ "ﺍﯾﺴﻨﺎ" ﺣﺪﻭﺩ ۶۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻣﺪﻓﻮﻥ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺣﺪﻭﺩ ﺩﻩ ﻧﻮﻉ ﻗﺒﺮ ﻭ ﺷﻴﻮﻩ ﺗﺪﻓﻴﻦ ﮐﻪ ﺳﻨﺪﯼ ﺑﺮ ﺗﻨﻮﻉ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺩﻩ ﻧﻮﻉ ﻗﺒﺮﯼ ﮐﻪ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩ٬ ﭼﻨﺪ ﻧﻮﻉ ﺁﻥ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

 

ﻗﺒﻮﺭ ﭼﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺳﺎﺩﻩ٬ ﮔﻮﺩﺍﻝ ﻫﺎﯼ ﺩﻭﻗﺴﻤﺘﯽ ﻭ ﮔﻮﺩﺍﻝ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﯾﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻗﺒﻮﺭﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ.

 

ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺭﻭﺡ ﷲ ﺷﻴﺮﺍﺯﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺱ ﻭ ﻣﺪﯾﺮ "ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ"٬ ﺳﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﻴﻼﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻓﻦ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﭼﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ٬ ﺑﻴﻀﯽ ﯾﺎ ﻣﺮﺑﻊ ﺣﻔﺮ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺟﺴﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺧﻤﻴﺪﻩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ.

 

ﺁﻥ طﻮﺭ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺁﻣﺪﻩ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺟﺴﺪ ﻫﺪﺍﯾﺎﯾﯽ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻅﺮﻭﻑ ﺳﻔﺎﻟﯽ٬ ﺯﯾﻨﺖ ﺁﻻﺕ ﻭ ﺳﺮﻣﻪ ﺩﺍﻥ٬ ﻣﻬﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﻨﺘﯽ٬ ﻣﻬﺮﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﻮﺍﻧﻪ ﺍﯾﯽ ﻭ ﻣﺴﻄﺢ٬ ﺣﺼﻴﺮ٬ ﺳﺒﺪ٬ ﭘﺎﺭﭼﻪ٬ ﺟﺎﻧﻮﺭ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ٬ ﺁﯾﻴﻨﻪ ﻣﻔﺮﻏﯽ٬ ﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﭼﻮﺑﯽ ﻭ ﺍﺷﻴﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺟﺴﺪ ﺩﻓﻦ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ .

 

ﻅﺎﻫﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻴﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﻧﻴﺰ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺨﺺ ﻣﺘﻮﻓﯽ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﻴﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

 

ﺍﯾﻦ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﺧﺎﮎ ﭘﺮ ﻣﯽ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺟﺴﺪ ﺑﺎ ﺧﺎﮎ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .

ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻗﺒﺮ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺑﻪ "ﻗﺒﺮﻫﺎﯼ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﺍﯼ" ﺷﻬﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

 

"ﮔﻮﺭﻫﺎﯼ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﺍﯼ" ﺍﺯ ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ ﭼﺎﻟﻪ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﻭ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺷﺨﺺ ﻣﺪﻓﻮﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺷﻴﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺳﭙﺲ ﺩﺭ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺭﺩﯾﻒ ﺧﺸﺖ ﺑﺴﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﺎﮎ٬ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺷﻴﺎﯼ ﺩﺍﺧﻞ ﺍﯾﻦ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺳﺎﻟﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ.

 

ﻣﺪﻝ ﮔﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪﻩ ﺷﺒﻴﻪ "ﮔﻮﺭ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﺍﯼ" ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﮐﻪ ﺩﺭﮔﺎﻫﯽ ﻣﻴﺎﻥ ﭼﺎﻟﻪ ﻗﺒﺮ ﻭ ﺍﺗﺎﻗﮏ ﺗﺪﻓﻴﻦ ﺑﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ .ﺧﺎﮎ ﺑﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﺮﺩﺍﺑﻪ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ٬ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﺟﺴﺪ٬ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻗﺒﻠﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

 

ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﺪﯾﺮ "ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ" ﺑﻪ ﺟﺰ ﻗﺒﺮﻫﺎﯼ ﺧﺸﺘﯽ ﻣﺴﺘﻄﻴﻞ٬ ﻣﺮﺑﻊ٬ ﺩﻭ ﺩﯾﻮﺍﺭﻩ ﺍﯼ ﻫﺎ٬ ﺩﺍﯾﺮﻩ ﺍﯼ ﻭ ﮔﻮﺩﺍﻝ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﯾﺮﻩ ﺍﯼ ﺑﺎ ﺩﺭ ﺑﺴﺘﻪ٬ ﻗﺒﺮﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﮐﺎﺳﻪ ﺍﯼ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺨﺘﺺ ﻧﻮﺯﺍﺩﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﻨﺞ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺟﺴﺪ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺩﺭ ﮔﻮﺩﺍﻝ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﺪ ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﯾﮏ ﮐﺎﺳﻪ ﺑﺰﺭﮒ ﺳﻔﺎﻟﯽ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﻫﻢ ﺧﺎﮎ ﺭﻭﯼ ﮐﻞ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺭﯾﺨﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

 

ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﻘﺎﯾﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﻬﺮﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ۶۵ ﮐﻴﻠﻮﻣﺘﺮﯼ ﺷﻬﺮ ﺯﺍﺑﻞ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﻴﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﺑﻠﻮﭼﺴﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺣﺪﻭﺩ ۵ ﺗﺎ ۶ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ .

 

ﻧﻤﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺟﻤﺠﻤﻪ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﺳﻮﺧﺘﻪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

 

ﺩﺭ ﮐﺎﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻝ ۱۳۵۸ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﺳﻮﺧﺘﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﯾﮏ ﭼﺸﻢ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ٬ ﺭﻭﯼ ﺍﯾﻦ ﭼﺸﻢ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺭﯾﺰﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﯾﺮﮒ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﺮﻩ ﭼﺸﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻔﺘﻮﻝ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﻁﻼ ﺑﻪ ﻗﻄﺮ ﮐﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﻴﻢ ﻣﻴﻠﻴﻤﺘﺮ ﻁﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

 

ﺩﻭ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺩﺭ ﺩﻭ ﻁﺮﻑ ﺍﯾﻦ ﭼﺸﻢ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ ﻋﺒﻮﺭ ﻧﺦ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﯼ ﺳﺮ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﮕﻪ ﻣﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﺱ ﻁﻮﻻﻧﯽ ﺍﯾﻦ ﭼﺸﻢ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﺑﺎ ﭘﻮﺳﺖ ﺣﺪﻗﻪ ﭼﺸﻢ ﺣﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻴﺎﺕ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺻﺎﺣﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.

 

ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺟﺰﻭ ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﮐﺎﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ ﺁبی ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﻮﻋﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﯾﺰﯼ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﻬﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ .

 

ﻧﻤﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻅﺮﻭﻑ ﻏﺬﺍ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

 

ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﻭﺳﻌﺖ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺭﺍ ۱۵۱ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﺗﺨﻤﻴﻦ ﺯﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﭘﻨﺞ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ٬ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ٬ ﺑﺨﺶ ؛ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ٬ ﺑﻨﺎﻫﺎﯼ ﯾﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻭ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ. ﻫﺸﺘﺎﺩ ﻫﮑﺘﺎﺭ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﺶ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻫﺎﯼ ﮐﺸﻒ ﺷﺪﻩ در ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺒﺎﺭ ﻣﻮﺯﻩ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺍﺧﻞ ﮐﺎﺭﺗﻦ "ﻣﺎﺩﺭﺑﺮﺩ ﮐﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﺗﻦ ﺷﻴﺮﯾﻨﯽ" ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺧﺒﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ٬ ﺍﺷﻴﺎء ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﯾﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻮﺯﻩ ﻣﻠﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩﯼ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﺗﻦ ﻫﺎﯼ ﺗﻠﻨﺒﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﻮﻳﻨﺪﻩ٬ ﺟﻌﺒﻪ ﺷﻴﺮﻳﻨﯽ٬ ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ ﻛﺎﻏﺬﯼ٬ ﻛﻴﺴﻪ ﻫﺎﯼ ﻧﺎﻳﻠﻮﻧﯽ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﻭ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﻧﻤﻨﺎﮎ ﻭ ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺎﺭﻳﮏ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ .

برگرفته از کتاب اندرویدی خزاین باستان در کافه بازار

خیری بازدید : 4538 چهارشنبه 10 بهمن 1397 نظرات (0)

رمز گشایی جوغن مثلث:

یک جوغن مثلث ،ممکن است نشان قبر باشد یا شما را به دفینه برساند در جهت نوک تیز مثلث حرکت کنید تا به محل مورد نظر برسید ،ممکن است دفینه داخل سنگ پنهان شده باشد ودارای در پوش باشد .اگر اینچنین باشد یک مثلث بزرگ بعنوان علامت دوم میتواند نشان خوبی باشد وشما را به هدف برساند.اطراف باید بخوبی برسی شود.

 

رمزگشایی جوغن مثلث وضربدر:

یک جوغن مثلث ویک علامت ضربدر صد درصد نشان قبر هست.اما اینکه هدایایی وجود دارد یا نه؟بستگی به مقام وموقعیت فرد دفن شده در زمان حیات دارد.احتمال دارد مربوط به مسیحیت باشد،باتوجه به شکل مثلث قبر در زیر سنگ یا در فاصله خیلی نزدیک قرار دارد ورودی آن از اطراف سنگ میباشد.

 

رمز گشایی جوغن مثلث با آبراه:

جوغن مثلث ویک آبراه درکنارش قطعا نشان اتاقوفضای سر بسته ای است که برای پیدا کردن آن طول آبراه را اندازه گرفته وبه ازای هر یک سانتیمتر یک قدم در جهت نوک آبراه برداشته تا به محل قبر برسید وممکن است قبری در کار نباشد واین علامت شما را مستقیما به دفینه برساند.

خیری بازدید : 4332 سه شنبه 09 بهمن 1397 نظرات (0)

*رمزگشایی جوغن های دایره(گرد)*

رمز گشایی چهار عددجوغن گرد:

چهار عدد جوغن دایره در تصویر قرار دارند که همه آنها به یک اندازه هستند که نشان دهنده قبر خانوادگی می باشد ،اما در مورد جهت قبر ها دو نظر وجود دارد .

1-در سمت مثلث (در جهت جوغن تک)قبر ها قرار دارند.

2-قبر ها در جهت نوک تیز مثلث قرار دارند .

در هردو صورت عمق قبر ها کم میباشد .در هر دو جهت منطقه باید بخوبی برسی شود.

 


خیری بازدید : 187 شنبه 29 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

پس از آنکه اطلاعاتی را در خصوص انتخاب محل دفن گنج از طرف فرد یا افراد دادیم، بر روی مکان های دفن نیز اندکی تامل می کنیم: محل هایی که اشارات و علایم قرار می گیرند حداقل به اندازه خود آن علایم مهم هستند. بعضا هم دفینه هایی را می بینیم که در تصدیق اعتقادات قدیمی، بدون گذاشتن اشاره و علامت دفن شده اند از اینرو، نقاطی که بیشتر دفینه ها را به خود جذب کرده و نیز نقاط ثابتی را که به عنوان مشخصه دفینه ها انتخاب می شدند را بررسی می کنیم. هرگز نباید فراموش کنیم که فرد دفن کننده گنج در زمان علامتگذاری محل های دفن برای خود، مکان و محل هایی را ترجیح می دادند که به هیچ وجه تغییر نیافته، جا به جا نشده و یا مکانی در نزدیکی محل دفن باشند. به طور مختصر به این اماکن می پردازیم :

 

۱-اراضی ها:

انسانها اراضی را با توجه به شرایط آنها بررسی می کردند ، تراکم جمعیت و میزان عبور و مرور از مسیرهای مختلف را مورد بررسی قرار داده و گذرگاه هایی با کمترین حالت شک برانگیزی و جلب توجه را انتخاب می کردند.

 در بسیاری از دفینه های اراضی، پیدا کردن علایم مربوط به آن بر روی تکه صخره های ثابت روی زمین امکان پذیر است .

این قطعه صخره های سنگی هستند که بر رویشان اسکنه کاری شده، تصاویری از فلش قمه،نعل، شکاف، سنگ سفره، زنجیر، تصاویر دست و پا و برخی حیوانات را می توان مشاهده کرد .علایمی که در بالا بر شمردیم و سایر علایم شبیه آنها معمولا نه بر روی صخره زارها، بلکه بر رویصخره های کوچک و ثابت روی زمین ترسیم می شوند.

 موردی که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که اشارات و علایم موجود در اراضی به طور یقین بیشتر از یک مورد خواهند بود. حتی تا آنجا که همه می دانند در تصدیق تفکرات داخلی منسوبین جامعه ارامنه، بدون گذاردن چندین علامت در اطراف، هیچ گنجینه ای در زمین دفن نشده است. یکی از این علامت ها جهت و دیگری فاصله را نشان می دهد. بعضی وقتها نشانه هایی می توان پیدا کرد که هم جهت و هم فاصله را به تنهایی نشان میدهند ،همچون فلش، کمان، تک پا و ... از این قبیل هستند. صخره های اسکنه خوردیه نیز از علایمی بشمار می روند که جهت و فاصله مورد نظر آنها با شمارش محاسبه می گردد.

 بعضی از این نشانه ها به منظور فریب دادن، جهات مخالف را نشان می دهند. بعضی از انواع علایمی همچون فلش (تیر) یکی از این موارد است. برخی دیگر از علایم نیز به مفهوم کندن سنگی که بر روی آن حک شده اند می باشند؛ قهوه جوش، سنگ آسیاب، سنگ مصلی، سنگ سفره و گل برگ دار از این نوع هستند. 

چیزی که در پیشروی در جهت نشانه ها ترسیم شده با احتساب هنر با فوم مطرح می شود، دانستن واحد اندازه گیری که فرد دفن کننده در آن زمان با توجه به منطق خود به کار برده است. 

چندین مورد از این نشانه ها عبارتند از: 

برخی از انواع فلش،زنجیرها، تک پا، تک دست، تپانچه یا تفنگ و امثال آن هستند. داشتن برخی معلومات همچون واحد طولی استفاده شده توسط اقلیت ها در اینجا از اهمیت زیادی برخوردار است همچنین اگر در مورد نشانه هایی که از دوره روم و بیزانس بر جای مانده اطلاعاتی در دست نداشته باشید پیدا کردن امانت های مربوط به آن دوره غیر ممکن خواهد بود.

 برخی از نشانه های ترسیم شده در اراضی و صخره زارها تنها به منظور مژده دادن ترسیم شده اند پیدا کردن امانت های اصلی نیز مستلزم یافتن نشانه های دوم و سوم می باشند.

 یکی از مهمترین علامت هایی که بر روی سنگ های روی زمین ترسیم شده اشکال قطعه قطعه شده میباشد اینها خرس لنگان، یک چشم ،گل بی برگ ،کشیش لنگ و امثال آنها هستند چشم اعضا و تکه های ناقص این اشکال لازم و ضروری است. امانت در زیر قطعه ناقص نیست باید در نزدیکی آن جستجو شود اطلاعات آن در قسمت مربوطه آمده است. صلیب هایی که به نشانه سوگند بر روی سنگ روی زمین حک شده اند نیز بعضاً به نشانه قبر ،گاهی سروهای دوشاخه، درخت عرعر کهنسال و گروه بلوطها محل فریب نیستند .

 درختهای تنهای موجود در اراضی و یا گروه های دوتایی و سه تایی از درخت های چندتایی دارای چیدمان هندسی از اهمیت برخوردار است.

۲-جنگلها:

 جنگلها یکی از جاهایی می باشد که اکثر دفینه ها در آن دفن می شوند. در دفینه های جنگل به جای درختان رایج آنجا، تنها درختانی بالغ که احیانا در کنار مسیر عبور قرار دارند، ترجیح داده می شوند. در جنگلها مناطق پیچ و یا جاهایی که موقع نگاه کردن شبیه یک روستا هستند اهمیت دارند. جستجوکنندگان گنج باید از جای جنگل های قدیمی نیز اطلاعات کافی و خوبی داشته باشند در جاهای زیادی از جنگلها محل کلسیا و معبدها را می توان یافت. احتمال امروزه این اماکن تخریب شده اند. از این رو با در نظر گرفتن حالت قبلی این اماکن شروع به بررسی محیط بکنید البته همانگونه که اماکن بدون درخت امروزی در زمانهای قدیم جنگل و بیشه زار بوده اند، عکس این مطلب نیز صحیح است. در داخل تعلیمات مسیحیت نیز انزوا دریافت وجود دارد. به همین سبب موضوع ساخت معابد و کلیسا در داخل جنگل امری رایج بوده است. کشیش ها و راهب ها در این محل ها مشغول عبادت می شوند باز به همین شکل، مشاهده می شود که برخی از صومعه ها نیز در داخل طبیعت و به دور از جامعه انسانی ساخته می شدند.


۳-معابد و کلیساها:

 خواه به دلیل اعتقادات و یا خواه به خاطر ایمنی، یکی از ترجیح های افراد دفع کننده کلیساهاو معابد بودند. به طور کلی ورودی های کلیساها و اطراف آنها جاهایی بودند که انسانها رغبت بیشتری را بدان داشتند. لکن اتاق مخصوص کشیش ها و راهب ها مکانهای اصلی دفن گنج به شمار میروند.

زیرا کشیش ها پول هایی را که از مردم و حکمرانان می گرفتند در اتاق های خود در زیر محراب کلیسا و یا داخل دهلیزهای میان خانه و کلیسا که مطمئن ومخصوص ساخته شده بودند، مخفی می کردند .ترجیح انسانهایی که از بیرون آمده بودند و یا مردم دوره های بعد بیشتر حیاط کلیسا بوده است لکن امروزه چنین دفینه هایی در حد صفر می باشند. این دفینه ها یا به تاراج رفته اند و یا به خاطر از بین رفتن محل دقیق حیاط دیگر قابل کشف نیستند. در مورد کلیساهایی با شکل و ساختار غ

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟